Program wychowawczo-profilaktyczny
Program wychowawczo-profilaktyczny
Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II
w Woli Rzeczyckiej
„Aby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby umiał bardziej być z drugim i dla drugich […]”. Jan Paweł II. (przemówienie w UNESCO 02.06.80r.)
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny” - zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19
- Statut Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej.
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Publicznej Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.
Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej.
Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.(art. 1 pkt.3 ustawy Prawo oświatowe).
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników ewaluacji wewnętrznej,
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- wniosków i analiz z przeprowadzonych diagnoz,
- wniosków z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołu wychowawczego.
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego
obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
I. Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur.
Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.
Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji.
Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
II. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
- zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
- szanuje siebie i innych,
- jest odpowiedzialny,
- zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
- zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
- jest tolerancyjny,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
- jest ambitny,
- jest kreatywny,
- jest odważny,
- jest samodzielny,
- stabilny emocjonalnie,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- jest odporny na niepowodzenia,
- integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole.
- zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID-19) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego),
III Wartości
PRAWDA PIĘKNO DOBRO RODZINA OJCZYZNA
POKÓJ ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZYJAŹŃ MIŁOŚĆ TOLERANCJA
IV. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- Fizycznej– ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- Intelektualnej– ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
- Społecznej– ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
- Duchowej– ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
- Emocjonalnej- ukierunkowanej na kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
Zadania profilaktyczne programu to:
· zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
· znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
· promowanie zdrowego stylu życia,
· kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
· rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
· eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
· niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
· wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
· uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
· uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
Działania te obejmują w szczególności:
1) realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,
2) przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
3) kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
4) doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
5) włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
Najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
- przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
- wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Najważniejsze działania w pracy profilaktycznej są ukierunkowane na :
· zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
· znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
· promowanie zdrowego stylu życia,
· kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
· rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
· eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
· niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
· wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
· uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.
V. Struktura oddziaływań wychowawczych
- Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z wychowawcami, pedagogiem,oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
· stwarza warunki do przestrzegania w szkole „Wytycznych MEiN, MZ i GIS” obowiązujących w okresie pandemii, zapewnia równowagę pomiędzy wymaganiami reżimu sanitarnego a działaniami chroniącymi zdrowie psychiczne uczniów
- Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
- opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców ,
- opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością
- uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
- uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
· dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania
· dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami czasu epidemii oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,
- Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi negatywnymi skutkami epidemii COVID-19,
- reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
- udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
- Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
- rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji, udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.
- Zespół wychowawców:
- opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów,propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, udzielania kar, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
- analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,
- promuje doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb,
- ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
- przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły.
- Pedagog specjalny, m.in.:
- współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami i uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami,
- współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny),
- przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.
- Pedagog szkolny/psycholog:
- diagnozuje środowisko wychowawcze,
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczno- pedagogicznąw odpowiednich formach do rozpoznanych potrzeb,
- podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
- współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki,
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- współpracuje z rodzicami i nauczycielami w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów oraz w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów, wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- b)udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- Logopeda:
- dokonuje diagnozy logopedycznej, w tym prowadzi badania przesiewowe w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów,
- prowadzi zajęcia logopedyczne dla uczniów oraz porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w : a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Doradca zawodowy:
- prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- współpracuje z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Rodzice:
- współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- rada rodziców uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
- Samorząd Uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- współpracuje z Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
VI. Kalendarz uroczystości szkolnych, na których oparta jest TRADYCJA SZKOŁY
- uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
- narodowe czytanie
- ślubowanie klasy pierwszej,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Narodowe Święto Niepodległości,
- andrzejki szkolne,
- mikołajki klasowe,
- szkolne spotkanie opłatkowe,
- przegląd kolęd i pastorałek,
- szkolne walentynki,
- pierwszy dzień wiosny,
- Dzień Ziemi,
- Święto Patrona Szkoły – Przegląd teatrów szkół im. Jana Pawła II
- szkolne obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
- festyn rodzinny,
- Dzień Dziecka
- zakończenie roku szkolnego.
VII. Szczegółowe cele wychowawcze
OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
1.Rozwój możliwości, uzdolnień i wiedzy uczniów poprzez wdrażanie działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
2.Zapewnienie pomocy wszystkim uczniom wymagającym wsparcia z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, trudności związanych z sytuacją pandemiczną poprzez tworzenie klimatu sprzyjającego wzmocnieniu poczucia bezpieczeństwa.
3.Wzrost motywacji uczniów do podejmowania wysiłku intelektualnego poprzez wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
4.Wzrost umiejętności uczniów w zakresie planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej, rozwój umiejętności zawodowych.
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
1.Wzrost poczucia przynależności do rodziny, społeczności szkolnej, lokalnej, narodowej.
2. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych, uwrażliwienie na wrażliwość, prawdę i dobro.
3.Wzrost umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów, umożliwiających efektywne komunikowanie się z innymi oraz rozwiązywanie
problemów w sposób konstruktywny, bez stosowania agresji i przemocy.
4.Poprawa relacji w grupach rówieśniczych.
5.Wzrost wiedzy uczniów na temat zjawisk zachodzących na rynku pracy poprzez Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności
6. Wzrost świadomości ekologicznej oraz zachowań pro środowiskowych poprzez rozwianie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO
1.Wzrost zachowań prozdrowotnych , zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
2.Wzrost wiedzy uczniów na temat czynników i zachowań zagrażających zdrowiu i życiu - uzależnienia ( nikotyna, alkohol, narkotyki, dopalacze, uzależnienie od gier komputerowych i Internetu, hazardu ),
3.Zwiększenie liczby uczniów biorących udział w zajęciach sportowych i innych, alternatywnych formach spędzania czasu wolnego.
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
- Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
- Przeprowadzenie cyklu zajęć psychoedukacyjnych na podstawie programu „Spójrz inaczej” w klasach I –III, ,, Spójrz inaczej” IV- VIII na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji, budowania relacji międzyludzkich i kształtowanie postawy asertywnej.
- Nabycie przez uczniów umiejętności rozumienia siebie i własnych emocji, kierowaniai kontrolowania ich, okazywania empatii.
- Wzrost poczucia własnej wartości ucznia, umiejętności adekwatnej samooceny.
- Wzrost umiejętności uczniów w zakresie konstruktywnego radzenia sobie ze stresem, lękiem spowodowanym pandemią COVID -19.
OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO
- Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm, zasad i wartości.
- Zapoznanie z sylwetką Patrona szkoły Jana Pawła II i jego nauką.
- Zapoznanie uczniów i rodziców z systemem wartości przyjętych w koncepcji pracy szkoły oraz regulacjami prawa wewnątrzszkolnego.
- Wprowadzenie uczniów w dziedzictwo cywilizacyjne Europy oraz poznawanie kultury narodu, kształtowanie postawy patriotycznej.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
- Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
- Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
- Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
- Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
- Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
VIII. Harmonogram działań wychowawczo- profilaktycznych
na rok szkolny 2023/2024
oddział przedszkolny i klasy I-III
Pogrubioną kursywą w Harmonogramie oznaczono zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024
Obszar |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Terminy |
Rozwój intelektualny, poznawczy- Rozwój możliwości, uzdolnień i wiedzy uczniów.
Zapewnienie pomocy wszystkim uczniom wymagającym wsparcia z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
|
„Mali Einsteini "- realizacja cyklu doświadczeń i eksperymentów- zaspakajanie dziecięcej ciekawości, rozwijanie praktycznego i kreatywnego myślenia podczas wykonywania doświadczeń. Magiczna moc bajek” czyli Bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni; międzynarodowy projekt czytelniczy. Głównym celem projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni, jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci wobec osób z niepełnosprawnością |
Wychowawca oddziału przedszkolnego Monika Dereń Turek |
Cały rok / dwa razy w miesiącu zajęcia |
„Czytam z klasą” realizacja programu edukacyjnego dla klas I –III „Lekturki spod chmurki” realizacja innowacji pedagogicznej zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną. V edycja – Na tropach dobroczynności. Realizacja zajęć edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych programu „Laboratoria przyszłości” " Książki - nasze przyjaciółki" program czytelniczy dla klasy II Dzień Głośnego Czytania Ogólnopolski konkurs matematyczny Zuch, Kangur rozwijanie zainteresowań matematycznych uczniów. Dzień Matematyki Międzynarodowy Dzień języka Angielskiego- popularyzacja języka wśród dzieci i młodzieży Konkurs plastyczny ,, Najpiękniejsza stolica europejska” kl 1-3. Konkurs piosenki angielskiej dla klas I-III |
Wychowawcy kl I, II Nauczyciele klas 0-3 II Dorota Nieznalska, Nauczyciele kl I -III Nauczyciele kl I-III Nauczyciel języka angielskiego |
Cały rok Cały rok/Wg harmonogramu zajęć II semestr Wg harmonogramu Kwiecień / maj 2024 |
|
Wycieczki i wyjazdy do instytucji kultury i nauki, wycieczki krajoznawcze, spotkania z autorami oraz twórcami literackimi, artystami, sportowcami. Wycieczki wirtualne. Diagnoza umiejętności i potrzeb uczniów w zakresie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego Realizacja dodatkowych zajęć rozwijających , kreatywność ,rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów .Prowadzenie zajęć nowatorskimi metodami z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach programu Laboratoria przyszłości. W klasie I i II. realizacja projektu „Być jak Ignacy” V edycja, przy współpracy Politechniki Rzeszowskiej pod patronatem MEN. Akademia Małych Zdobywców – dodatkowe zajęcia sportowe, współfinansowane przez Podkarpacki Szkolny Związek Sportowy Doskonalenie i rozwijanie umiejętności posługiwania się technologią komunikacji na odległość, szkolenia i ćwiczenia praktyczne na MS Teams, znajomość aplikacji pakietu Microsoft 365, korzystanie z platform edukacyjnych Eduranga , muliteki oraz webinariów. |
Wychowawcy klas 0-III, nauczyciele poszczególnych edukacji Wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, psycholog, logopeda Iwona Krawiec kl.2 Lucyna Gugała kl. 1 Iwona Krawiec kl.2 Lucyna Gugała kl. 1 Iwona Krawiec kl 2 Nauczyciele, informatycy, dyrektor |
Wg kalendarza i planu wychowawczego klasy Na bieżąco Cały rok Cały rok |
|
Zajęcia logopedyczne dla uczniów kl. 0-III Zajęcia wyrównawcze dla uczniów z trudnościami edukacyjnymi kl I-III Innowacja pedagogiczna o charakterze metodycznym- ,, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka poprzez zabawy logopedyczne"- kl.0, ,, Mówię, czytam i piszę poprawnie"- uczestnicy zajęć logopedycznych kl. I- III. Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne kl I-III Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne i emocjonalne w kl III Nagradzanie uczniów i motywowanie do rozwoju umiejętności. Dbanie o realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach PPP; objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Diagnozowanie niepowodzeń i trudności szkolnych, organizowanie pomocy dla uczniów mających trudności w nauce. Diagnozy wstępne i końcowo roczne. Pedagogizacja nauczycieli i rodziców na temat specyficznych trudności w nauce. Konsultacje z rodzicami i uczniami. Wywiadówka semestralna połączona z prelekcją pt. „Rodzina jako środowisko wychowawcze”
|
Logopeda Pedagog specjalny Logopeda Pedagog szkolny, pedagog specjalny Wychowawcy i zespół specjalistów, nauczyciele przedmiotów Pedagog szkolny, logopeda, psycholog, pedagog specjalny |
Cały rok Cały rok Cały rok Cały rok Cały rok Wg. harmonogramu |
|
Wychowanie medialne i czytelnicze Pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej. Zachęcanie uczniów do samodzielnego i systematycznego korzystania z zasobów Biblioteki Szkolnej i oferty zajęć bibliotecznych. Obchody Światowego Dnia Książki, Narodowe czytanie, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. |
Wychowawcy kl I - III bibliotekarz |
Wg. kalendarza |
|
|
Akcja „Poczytaj mi Mamo”; zajęcia otwarte dla rodziców w oddziale zerowym. Rodzice biorą udział w zajęciach, czytając dzieciom ulubione utwory literackie, najczęściej przyniesione z własnych biblioteczek. |
Wychowawca oddziału przedszkolnego |
kwiecień/maj |
|
„Ciekawe zawody naszych rodziców”- zaproszenie rodzica do oddziału przedszkolnego w celu opowiedzenia o swoim zawodzie. - budowanie więzi pomiędzy rodzicem i dzieckiem - spędzenie czasu z dzieckiem i jego kolegami - zapoznanie ze specyfiką niektórych zawodów |
Wychowawca oddziału przedszkolnego |
cały rok |
Rozwój fizyczny, zdrowie – edukacja zdrowotna służąca rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje |
Dbanie o przestrzeganie procedur związanych z prowadzenie zajęć profilaktycznych |
wychowawcy klas 0-III |
cały rok
|
Fluoryzacja prowadzona przez higienistę szkolną |
Higienistka szkolna |
wg grafiku |
|
"Tańczyć każdy może" – inscenizowanie piosenek ruchem, proste układy choreograficzne, taniec. Zajęcia taniec i ekspresja ruchowa jako element dobrej zabawy; taniec jako twórcza wypowiedź emocjonalna, doświadczenie piękna, doskonalenie zdolności motorycznych, przełamanie własnej nieśmiałości, reagowanie na sygnały i zmiany tempa, współpraca z grupą, realizowanie prostych układów tanecznych. |
Wychowawca oddziału przedszkolnego |
cały rok szkolny |
|
Realizacja programu „Czyste powietrze wokół nas” program edukacyjny dla przedszkolaków Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej Założenia programu: Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego. Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem rodziców i opiekunów. Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych. |
Wychowawca oddziału przedszkolnego pedagog |
wg grafiku |
|
Realizacja programu „Bieg po zdrowie ”w ramach kampanii przeciwnikotynowej |
Wychowawca kl II pedagog |
wg grafiku |
|
Realizacja programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka” cykl zajęć realizowanych w obrębie bloków tematycznych związanych z bezpieczeństwem w domu, szkole, na drodze oraz w Internecie. Uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa. |
Wychowawca kl 1 |
Wg harmonogramu |
|
Dbanie o prawidłową postawę ciała podczas siedzenia w ławce |
wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
|
Program edukacyjny „Program dla szkół- EKIPA CHRUMASA dedykowany dzieciom z klas 0-III.. Program zakłada, przekazanie dzieciom cennych informacji w zakresie zasad zdrowego żywienia, a także roli prawidłowo zbilansowanej diety w życiu człowieka, ważne informacje z zakresu zdrowego żywienia, kształtowanie pozytywnych postaw żywieniowych już od najmłodszych lat. Przygotowanie w klasach 0-III zdrowych i kolorowych posiłków, pogadanki o wartościach odżywczych warzyw i owoców |
Wychowawcy kl O- III |
I semestr roku szkolnego |
|
" Ratujemy i uczymy ratować – zajęcia z ratownikiem. Obchody Światowego Dnia Zdrowia 7 kwietnia ( w szkole zorganizujemy 5 kwietnia) - zaproszenie gościa, przedstawiciela służby zdrowia, ratownika medycznego, "Ratujemy i uczymy ratować"- program WOŚP ; poznanie i przypomnienie zasad udzielania pierwszej pomocy |
Wychowawca kl 0-III |
II semestr |
|
Profilaktyczny Konkurs Plastyczny związany ze Światowym Dniem Zdrowia Psychicznego |
psycholog |
październik 2023 |
|
„Święto pieczonego ziemniaka”, „Dzień jabłka”- „Jabłkowe desery” |
Nauczyciele klas I- III |
I semestr |
|
Spotkanie z higienistką szkolną w ramach zadań profilaktyki zdrowia |
pedagog |
listopad |
|
Akcja Światowy Dzień Mycia Rąk realizacja zajęć profilaktycznych pt. ”Myję ręce, bo wiem więcej” |
Wych. Kl. 0- III Pedagog szkolny |
październik |
|
Współpraca z GOPS – dożywianie uczniów Realizacja działań w ramach „Programu dla szkół” |
Dyrektor, pedagog szkolny, wychowawcy |
cały rok szkolny |
|
Skąd się biorą produkty ekologiczne ? – program edukacyjny SANEPID |
Wychowawcy kl I. II Pedagog szkolny |
kwiecień 2024 |
|
Dzień Sportu – szkolna olimpiada lekkoatletyczna, piknik rodzinny związany z obchodami Dnia Rodziny |
wychowawcy klas 0-III |
Maj/Czerwiec |
|
Dbanie o aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu – organizacja lekcji w plenerze, wyjść edukacyjnych i wycieczek. Kontynuacja zajęć Akademia Małych Zdobywców - zdobywania nowych umiejętności ruchowych oraz podnoszenia sprawności fizycznej, kształtowania odpowiednich nawyków i postaw, w tym zwłaszcza dotyczących zdrowego stylu życia, a także podniesienie atrakcyjności zajęć, wzmocnienie roli nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego. |
Nauczyciele Iwona Krawiec |
l Cały rok czerwca 2024 |
|
Obszar |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Terminy |
1.Relacje – kształtowanie postaw społecznych.Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych. |
Wspólne opracowanie regulaminów klasowych, zapoznanie się z regulaminami szkolnymi; stosowanie się do zapisów w nich zawartych. |
wychowawcy nauczyciele pracownicy szkoły |
opracowanie – wrzesień 2023 r. zastosowanie – cały rok szkolny |
Realizacja treści Programu profilaktyczno-wychowawczego „Spójrz inaczej” Program profilaktyczny „Godzina dla młodych głów” |
pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny psycholog lider projektu wychowawcy kl 0-III |
Cały rok I i II semestr roku szkolnego |
|
Samorządy klasowe – wybór i działalność. Klasowy system nagród i kar Class Dop, stosowanie elementów oceniania kształtującego |
wychowawcy |
cały rok szkolny |
|
Akcje charytatywne – „Góra grosza”, „Pomoc dla Domu Dziecka”, „Radosna paczka”, ,, I Ty możesz zostać świętym Mikołajem” , pomoc dla schroniska „Psia przystań” „Herbatka dla seniora”- zbiórka herbat i przekazanie ich wraz z życzeniami do najbliższego Domu Seniora, z okazji Światowego Dnia Seniora, przypadającego na 14. Listopada - październik/listopad |
pedagog szkolny Samorząd Uczniowski wychowawcy klas wychowawca oddziału przedszkolnego |
cały rok szkolny grudzień październik/ listopad |
|
Przeprowadzenie zajęć adaptacyjnych w klasie 1 |
Wychowawca klasy I Pedagog, pedagog specjalny |
wrzesień |
|
Propagowanie wartości poprzez ukazywanie pozytywnych autorytetów, np. patrona szkoły, pełnienie ról klasowych, szkolnych, np. przewodniczący klasy, szkoły, dyżury. Konkursy rocznicowe związane z osobą Patrona szkoły . Obchody Dnia papieskiego- Marsz papieski . "Taki duży, taki mały - Św. Jan Paweł II i ja" dla klas 0 - III i " J Obchody 104 rocznicy urodzin Karola Wojtyły. Udział w Diecezjalnym Teatralnym Przeglądzie Szkól imienia Jana Pawła II |
Wychowawcy, pedagog" Krystyna Stelmach, zespół ds. patrona |
Cały rok październik kwiecień maj |
|
Kształtowanie postawy patriotycznej oaz obywatelskiej, poznanie kultury narodu, a także dorobku cywilizacji europejskiej. Obchody rocznic świąt i uroczystości państwowych. Zapoznanie z postaciami bohaterów i ludzi świata kultury i sztuki. |
Nauczyciele klas I- III |
Cały rok zgodnie z kalendarzem |
|
Wskazywanie znaczenia rodziny, więzi oraz wychowania do prawdy i dobra. Zorganizowanie konkursu plastycznego pt. "Moja rodzina" dla uczniów kl. I - III |
Nauczyciel religii |
Wg. Planu |
|
Imprezy i uroczystości szkolne, klasowe i świetlicowe integrujące społeczność oraz kształtujące postawy społeczne: Jasełka rodzinne, Dzień Chłopaka, Święto pieczonego ziemniaka, Andrzejki, Mikołaj, , Dzień Babci i Dziadka, Bal karnawałowy, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, Dzień Matki i Ojca, Festyn Rodzinny podczas Święta Szkoły |
wychowawcy Samorząd Uczniowski |
cały rok szkolny |
|
Wycieczki i wyjścia klasowe rozwijające umiejętność dostrzegania piękna przyrody oraz kształtujące postawy ekologiczne. Wskazywanie wartości poszanowania natury środowiska naturalnego. Udział w akcjach i kampaniach pro ekologicznych. Wycieczka klas 0-3 do Bałtowa |
Wychowawcy I-III Krystyna Stelmach |
w ciągu roku szkolnego wrzesień 2023 |
|
„Siła drobnych gestów” – „Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień” 21 listopada - wysłanie kartek z pozdrowieniami dla seniorów /Listopad/ (np. Dom Spokojnej Starości, Dzienny Dom Pomocy dla Osób Starszych. · kształtowanie postawy życzliwości wobec innych · rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, kształtowanie szacunku do osób starszych, „Drzewka życzliwości” - przygotowanie „Życzliwych życzeń i pozdrowień” przez każdą klasę, umieszczenie na „drzewkach życzliwości”. „Fotobudka” - wykonanie koleżeńskich, „radosnych” zdjęć z wykorzystaniem gadżetów do Fotobudki tj.: ramki z hasłem „Dobrze Cię widzieć”, wąsy na patyku, kolorowe czapeczki, okulary, itp. |
Pedagog, Nauczyciele, wychowawcy kl 0-3 , SU |
Wg. harmonogramu |
|
Rozmowy wychowawcze: rozwiązywanie konfliktów, nauka komunikacji w toku bieżącej pracy wychowawczej, pomoc pedagoga szkolnego – warsztaty dla uczniów podczas godzin wychowawczych. |
dyrekcja pedagog szkolny wychowawcy nauczyciele pracownicy administracyjni szkoły |
cały rok szkolny |
|
Obszar |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Terminy |
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych), bezpieczeństwo w sieci, odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci |
Bezpieczna droga do szkoły - zajęcia tematyczne Spotkanie z Policjantami dot. bezpiecznej drogi do szkoły. |
wychowawcy klas 0-III pedagog szkolny, wychowawca kl I |
wrzesień wrzesień – październik |
Bezpieczeństwo w szkole. Zapoznanie uczniów z przepisami BHP w szkole.
|
dyrekcja pedagog szkolny wychowawcy nauczyciele pracownicy administracyjni szkoły |
cały rok szkolny |
|
Udział w próbnym alarmie ewakuacyjnym. |
wszyscy nauczyciele |
październik |
|
Profilaktyka przemocy i agresji- promowanie postaw wolnych od agresji i przemocy; uświadomienie czym jest agresja fizyczna, agresja słowna i przemoc, przygotowanie gazetki; konkurs plastyczny w formie kolażu dla klas 0-IV oraz konkurs literacki dla uczniów ze starszych klas V-VII, pt. “Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”- eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy wśród młodzieży, wzrost poczucia bezpieczeństwa ucznia w szkole, integracja uczniów w szkole i wzmocnienie więzi między uczniami, nauczycielami i rodzicami we wspólnym działaniu na rzecz przeciwdziałania agresji. |
Wychowawcy klas 0-3 Pedagog szkolny, pedagog specjalny |
Wg harmonogramu |
|
Dzień Numeru Alarmowego 112. Utrwalenie znajomości numerów alarmowych (999, 998, 997, 112), przypomnienie zasad korzystania z numerów alarmowych. |
Wychowawcy kl 0-3 |
wrzesień luty, czerwiec |
|
Udział w akcji Dzień Bezpiecznego Internetu |
wychowawcy klas, nauczyciele informatyki |
luty |
|
Zapoznanie uczniów z zasadami BHP pracy z komputerem, rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów. |
nauczyciele informatyki |
cały rok szkolny |
|
Kształtowanie postaw dbałości o środowisko naturalne – przypomnienie zasad segregacji odpadów, sposobów wykorzystywania surowców wtórnych. Zbiórka elektrośmieci. Światowy Dzień Ziemi – konkursy i zabawy edukacyjne dla klas I- III. Wykazanie się wiedzą teoretyczną i praktyczną w zakresie zachowań pro środowiskowych. |
wszyscy nauczyciele pedagog szkolny, wychowawcy I-III |
kwiecień kwiecień |
|
Bezpieczne ferie – zajęcia tematyczne w klasach O-III |
wychowawcy klas |
luty 2023 r. |
|
Bezpieczne wakacje –zajęcia o tematyce bezpieczeństwa nad wodą, w górach. Rozwijanie umiejętności dokonywania prawidłowego wyboru w celu uniknięcia niebezpieczeństw. |
wszyscy nauczyciele |
czerwiec |
|
Obszar |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Terminy |
Kultura-wartości, normy, wzory zachowań |
”Savoirvivve dla dzieci” – czyli jak zostać prawdziwym rycerzem i grzeczną królewną” – wpajanie największych wartości, szacunku dla innych, jak zdobywać przyjaciół, rozwijanie szlachetnej strony człowieka |
Wychowawca oddziału przedszkolnego |
Cały rok |
Udział w corocznej akcji pod patronatem prezydenta RP 12 Narodowe czytanie „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej |
bibliotekarz , wychowawcy |
Wrzesień |
|
Kształtowanie szacunku dla symboli narodowych Polaków i innych narodów. Okazywanie szacunku dla symboli narodowych Polaków i innych narodów – rozpoczynanie apeli od odśpiewania hymnu narodowego i/lub hymnu szkoły. Poznanie historii hymnu, flagi i godła polskiego. Udział pocztu sztandarowego w szkolnych i państwowych uroczystościach. Kultywowanie tradycji szkolnych, obyczajów lokalnych, Uroczystość wszystkich świętych – dbanie i pielęgnowanie grobów. Narodowe Święto Niepodległości, Święto Narodowe Trzeciego Maja, Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Obchody ważnych rocznic w historii Polski i Europy |
Nauczyciele Wychowawcy |
Cały rok wg. Kalendarza uroczystości szkolnych |
|
Ślubowanie klasy I – uroczyste wprowadzenie uczniów klasy 1 w grono uczniów szkoły z udziałem Dyrektora szkoły, przedstawicieli organu prowadzącego, społeczności szkolnej oraz rodziców |
wychowawca klasy I Dyrektor Rada Rodziców |
październik |
|
Jasełka rodzinne, szkolne i wigilie klasowe – kultywowanie tradycji bożonarodzeniowych, włączanie społeczności lokalnej w życie szkoły, integracja ze środowiskiem. |
wychowawcy klas, katecheta Dyrektor |
grudzień |
|
Bal karnawałowy – wprowadzenie w tradycję karnawałową. |
Rada rodziców, wychowawcy klas |
grudzień |
|
Udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych plastycznych, recytatorskich itp. ,, Przegląd ozdób bożonarodzeniowych, wielkanocnych” Przygotowanie świątecznego teledysku z udziałem uczniów klas 0-III Szkolny konkurs piosenki patriotycznej i legionowej, przegląd piosenek o tematyce zdrowotnej. Dzień Rodziny – piknik rodzinny, zabawy sportowe, teatrzyki o tematyce miłości i szacunku. |
Wychowawcy, nauczyciel religii Nauczyciel plastyki Nauczyciel muzyki Wychowawcy kl. I-III |
cały rok szkolny wg kalendarza konkursów maj - czerwiec |
klasy IV-VIII
Obszar |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Terminy |
Rozwój intelektualny, poznawczy. Rozwój możliwości, uzdolnień i wiedzy uczniów. |
Konkursy przedmiotowe na szczeblu szkolnym, gminnym i powiatowym. Konkursy kuratoryjne. Diagnozy semestralne i końcowo roczne. Narodowe czytanie Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” Konkurs ortograficzny kl. IV-VI oraz kl. VII- podnoszenie znajomości ortografii i interpunkcji polskiej, doskonalenie sprawności ortograficznej, wyłonienie przedstawicieli do konkursu gminnego Gminny konkurs ortograficzny ,, Mistrz ortografii 2024”- kategoria IV-VI, VII-VIII.- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Ogólnopolskie Czytanie Jeżycjady – cele: rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów oraz zainteresowań czytelniczych. Konkurs z języka polskiego „Mój najładniejszy zeszyt z języka polskiego” – cele: zachęcenie uczniów do starannego prowadzenia zeszytów, poprawa znajomości ortografii i interpunkcji. Międzynarodowy Dzień języka Angielskiego- popularyzacja języka wśród dzieci i młodzieży. Konkurs wiedzy o krajach anglojęzycznych- Północna Irlandia Koło języka angielskiego dla klasy VII- zajęcia rozwijające kreatywność Realizacja programu WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE (WpC) skierowany jest do uczniów klas IV–VII szkół podstawowych. wspieranie rozwoju moralnego młodzieży oraz promocja czytelnictwa i wartościowej literatury. Konkurs historyczny - „Powstanie styczniowe”, „Ci , którzy rozdali życie – projekt edukacyjny” Konkursy przedmiotowe organizowane prze Kuratorium w Rzeszowie, poprzedzone etapem szkolnym Zaproszenie na pogadanki z absolwentami szkoły, którzy odnieśli sukces. |
Nauczyciele przedmiotów Bibliotekarz , Anna Klich Joanna Zięba Pyclik, Anna Klich Anna Klich Teresa Szymańska bibliotekarz Dorota Nieznalska Anna Klich Nauczyciele przedmiotów Pedagog, wychowawcy |
Wg harmonogramu wrzesień 2023 luty 2024 marzec/kwiecień czerwiec 2024 kwiecień / maj 2024 Cały rok Wg. harmonogramu Wg harmonogramu Wg. harmonogramu Czerwiec 2024 Wg. harmonogramu Czerwiec 2024 |
Doskonalenie i rozwijanie umiejętności posługiwania się technologią komunikacji na odległość, szkolenia i ćwiczenia praktyczne na MS Teams, znajomość aplikacji pakietu Microsoft 365 , korzystanie przez uczniów i nauczycieli z platform edukacyjnych Neon kl 4,7 |
Nauczyciele, informatycy, dyrektor |
Cały rok |
|
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych
|
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, szkolne konkursy z nagrodami na najwyższą średnią i najlepszą frekwencję. Wybór ucznia roku szkolnego 2023/2024. Wybór najlepszego absolwenta. |
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów |
Wg. harmonogramu |
Zapewnienie pomocy wszystkim uczniom wymagającym wsparcia z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych |
Zajęcia logopedyczne - kl. IV,V, VI, VII Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne kl. V, VI, VII Innowacja pedagogiczna o charakterze metodycznym - ,, Radosny świat ortografii"'- uczestnicy zajęć korekcyjno- kompensacyjnych- kl. IV,V, VI, VII Organizacja szkolnego konkursu ortograficznego - kl. IV- VII- styczeń Współorganizacja Gminnego Konkursu Ortograficznego kl. IV- VII Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne i emocjonalne oraz porady i konsultacje. Poradnictwo dla rodziców, konsultacje z nauczycielami i wychowawcami klas Zajęcia rewalidacyjne kl V Zajęcia dodatkowe rozwijające kreatywność , zajęcia rozwijające zainteresowania i zdolności w kl .5 i 6 Zajęcia dodatkowe z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty Konkursy i przeglądy artystyczne zgodnie z kalendarzem szkolnym : Pieśni patriotyczne, Przegląd ozdób świątecznych, Konkurs wiedzy ekologicznej dla klas I-III i IV-VII |
Logopeda, Pedagog specjalny Anna Klich Joanna Zięba - Pyclik Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów Pedagog specjalny, Pedagog szkolny, nauczyciele przedmiotów Krystyna Stelmach Lucyna Gugała Tomasz Turek E. Drzewi A Podolska- Szoja |
Cały rok Luty 2024 Cały rok Cały rok Cały rok Wg. Kalendarza IV 2024 |
Wzrost umiejętności uczniów w zakresie planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej |
Zajęcia wychowawczo-profilaktyczne „Możesz więcej” – „Wartości kształtują życie”- rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności uczniów. Warsztaty edukacyjne prowadzone przez specjalistów Profilaktyczny Konkurs Plastyczny związany ze Światowym Dniem Zdrowia Psychicznego Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami i emocjami dziecka? Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie. |
Pedagog Wychowawca kl VII psycholog psycholog doradca zawodowy, pedagog, wychowawcy |
Wg harmonogramu Wg. harmonogramu Październik 2023 Cały rok |
Obszar |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Terminy |
Rozwój fizyczny, zdrowie- edukacja zdrowotna, kształtowanie postaw propagujących zdrowy tryb życia. |
Realizacja Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj formę” współorganizowanego przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia. Cele programu to przede wszystkim: edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród uczniów, wdrażanie do aktywnego stylu życia oraz zapoznanie z zasadami stosowania zbilansowanej diety. Szkolny Klub Sportowy -zajęcia rozwijające i propagujące zdrowy styl życia. Realizacja programu profilaktycznego dla klas IV- V „Bieg po zdrowie” Siła drobnych gestów” – „Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień” 21 listopada - wysłanie kartek z pozdrowieniami dla seniorów /Listopad/ (np. Dom Spokojnej Starości, Dzienny Dom Pomocy dla Osób Starszych. · kształtowanie postawy życzliwości wobec innych · rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, kształtowanie szacunku do osób starszych, „Drzewka życzliwości” - przygotowanie „Życzliwych życzeń i pozdrowień” przez każdą klasę, umieszczenie na „drzewkach życzliwości”. „Fotobudka” - wykonanie koleżeńskich, „radosnych” zdjęć z wykorzystaniem gadżetów do Fotobudki tj.: ramki z hasłem „Dobrze Cię widzieć”, wąsy na patyku, kolorowe czapeczki, okulary, itp.
|
Nauczyciele wychowania fizycznego Dorota Nieznalska Wychowawcy klas IV - VII Pedagog szkolny, pedagog specjalny, Monika Dereń Turek |
Cały rok Wg planu listopad 2023 |
Aktywne włączanie rodziny w działalność szkoły poprzez wycieczki; pikniki szkolne, konkursy rodzinne, imprezy okolicznościowe. |
Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy, pedagog, rodzice, pracownicy szkoły |
Wg kalendarza |
|
Organizacja turnieju szkolnego : badminton, ringo, siatkówka |
Nauczyciel wychowania fizycznego |
Wg. harmonogramu |
|
„Jak bezpiecznie i aktywnie wypoczywać? cykl zajęć wychowawczych podczas, których uczniowie poznają ciekawe, atrakcyjne i bezpieczne formy wypoczynku. Poznają ciekawe miejsca w Polsce, uroki rodzimej przyrody. Propagowanie aktywnej formy wypoczynku ograniczającej uzależnienie od TV oraz innych urządzeń mobilnych. |
Wychowawcy |
Cały rok |
|
Światowy Dzień Roweru - egzamin na kartę rowerową, wykonanie plakatów, wycieczka do Goliszowca - klasa IV |
Krystyna Stelmach |
II semestr |
|
Dzień zdrowego jedzenia i gotowania |
Wychowawcy |
II semestr |
|
Wycieczki terenowe, edukacyjne, krajoznawcze- |
Wychowawcy klas IV - VII |
Wg kalendarza |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych,rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności uczniów |
1. Wspólne opracowanie regulaminów klasowych, zapoznanie się z regulaminami szkolnymi; stosowanie się do zapisów w nich zawartych .Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju. Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi. Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów. |
wychowawcy nauczyciele pracownicy szkoły SU |
opracowanie – wrzesień zastosowanie – cały rok szkolny |
Wycieczki szkolne w formie wirtualnych spacerów po obiektach nauki, kultury i sztuki. Integracja społeczności – uczniowie, nauczyciele, rodzice podczas wspólnego świętowania rocznic i świąt |
wychowawcy zespoły przedmiotowe |
Wg. harmonogramu |
|
Realizacja programu profilaktyczno-wychowawczego „Spójrz inaczej” |
pedagog szkolny wychowawcy |
Cały rok szkolny |
|
Program profilaktyczny „Godzina dla młodych głów” |
Psycholog |
I i II semestr roku szkolnego |
|
Wskazywanie wartości - miłość do ojczyzny poprzez obchodzenie rocznic ważnych wydarzeń w historii Ojczyzny; 11 listopada, 3 maja, rocznice związane z życiem, pontyfikatem Patrona szkoły św Jana Pawła II- Kultywowanie tradycji szkolnych, związanych z uroczystościami państwowymi, samorządowymi oraz związane z osobą patrona szkoły Jana Pawła II, wdrażanie wartości jakie pozostawił. Opieka nad Pocztem sztandarowym kl VII, uroczystości szkolne, państwowe, samorządowe. Obchody dnia papieskiego,XXIII Dzień Papieski V Marsz Papieski rocznicy wyboru na papieża oraz 104 rocznicy urodzin Karola Wojtyły. Kształtowanie szacunku do natury i środowiska naturalnego – organizacja akcji, zbiórek selektywnych, apeli oraz kampanii poświęconych najważniejszym sprawom ekologii. Akcja sprzątania świata, obchody Dnia Ziemi |
Nauczyciele Wychowawcy pedagog zespół patronalny Nauczyciel religii Wychowawca kl VIII Zespól ds. Patrona Nauczyciel przyrody, geografii wychowawcy |
Wg kalendarza uroczystości szkolnych Wg kalendarza Wg. planu |
|
Organizacja akcji, imprez integracyjnych – Kształtowanie przyjaznych relacji międzyludzkich i międzykulturowych związanych z obrzędowością i tradycją szkoły (Dzień Chłopaka, Dzień KEN, Walentynki, Andrzejki) Udział w obchodach świąt, kultywowanie tradycji bożonarodzeniowych, wspólne kolędowanie. Udział w konkursach ozdób świątecznych. Uroczystość Wszystkich Świętych. Porządkowanie mogił, zapalenie zniczy, złożenie kwiatów na żołnierskiej mogile |
Wychowawcy Nauczyciel historii |
Wg kalendarza |
|
Samorządność i działalność na rzecz szkoły i środowiska Samorządy klasowe i Samorząd Uczniowski– wybór i działalność, plan pracy zintegrowany z planem wychowawczo – profilaktycznym. |
Wychowawcy Opiekun SU |
Cały rok szkolny |
|
Kreowanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej poprzez: włączanie się w organizację konkursów, zawodów sportowych, imprez i uroczystości o charakterze lokalnym . Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku: Szczep „Bieszczadnicy” w Woli rzeczyckiej GCK w Radomyślu nad Sanem Samorządem Gminnym – udział w sesji RG Poradnią PP w Stalowej Woli |
Dyrektor, SU, wszyscy nauczyciele |
Cały rok szkolny |
|
Wolontariat szkolny Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej Akcje charytatywne – „Góra grosza”, „Radosna paczka”, „Pomoc dla Domu Dziecka w Stalowej Woli”, zbiórka nakrętek, |
Samorząd Uczniowski M. Mozgawa wychowawcy pedagog szkolny |
cały rok szkolny wg harmonogramu |
|
„Relacje rodzinne jako podstawa wychowania” – prelekcja dla rodziców „Jak utrzymać kontakt z dorastającym dzieckiem?”
|
pedagog szkolny, psycholog |
styczeń |
|
Imprezy i uroczystości szkolne i klasowe integrujące społeczność uczniowską: Dzień Chłopaka, Andrzejki, Mikołaj, Jasełka, Bal karnawałowy, Dzień Kobiet, Dzień Rodziny, Dzień Dziecka, Święto Szkoły |
wychowawcy Samorząd Uczniowski |
wg kalendarza |
|
Wycieczki i wyjścia klasowe charakterze edukacyjno – wychowawczym (teatr, kino, muzeum) |
wychowawcy |
w ciągu roku szkolnego |
|
Rozwijanie umiejętności uczniów i kreatywności poprzez korzystanie z pomocy z programu Laboratoria przyszłości. |
Nauczyciele przedmiotów |
w ciągu roku szkolnego |
|
Realizacja zajęć rozwijających zainteresowania i zdolności uczniów |
pedagog szkolny nauczyciel j. angielskiego |
W planu zajęć przez cały rok szkolny |
|
Rozmowy wychowawcze: rozwiązywanie konfliktów, nauka komunikacji w toku bieżącej pracy wychowawczej. |
dyrekcja pedagog szkolny wychowawcy nauczyciele pracownicy administracyjni szkoły |
na bieżąco |
|
Współpraca z rodzicami: Stworzenie rodzicom dogodnych warunków do kontaktów z nauczycielami –Harmonogram godzi dostępności dla uczniów i rodziców. Utrzymywanie stałych kontaktów z rodzicami poprzez dziennik elektroniczny VULCAN. Aktywny udział rodziców w szkolnych imprezach kulturalnych, w działaniach wychowawczych oraz w działaniach profilaktycznych. Wywiadówki szkolne. |
Dyrektor, pedagog, wszyscy nauczyciele |
Wg. kalendarza szkolnego |
Obszar |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Terminy |
Bezpieczeństwo – profilaktyka uzależnień, zachowań ryzykownych (problemowych) bezpieczeństwo w sieci, odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci |
Opracowanie regulaminów klasowych, zapoznanie się z regulaminami szkolnymi; stosowanie się do zapisów w nich zawartych. Zapoznanie uczniów z SZO oraz wymaganiami przedmiotowymi. |
wychowawcy nauczyciele pracownicy szkoły |
opracowanie – wrzesień 2023r. zastosowanie – cały rok szkolny |
Udział w próbnym alarmie ewakuacyjnym. |
wszyscy nauczyciele |
wrzesień- październik |
|
Dyskusja – sposoby prowadzenia rozmowy. Dbałość o kulturę i czystość mowy. Wskazywanie wartości antycznych w tym języka łacińskiego. |
wychowawcy, nauczyciele j. polskiego |
Na bieżąco |
|
Udział w akcji Dzień Bezpiecznego Internetu – apel szkolny |
wychowawcy, nauczyciele informatyki, przedstawiciel Policji |
październik luty |
|
Godziny wychowawcze o tematyce uzależnień i działań profilaktycznych . Program profilaktyczny: „Bieg po zdrowie” to program antytytoniowej edukacji zdrowotnej, opracowany w Głównym Inspektoracie Sanitarnym |
Wychowawcy, pedagog |
cały rok szkolny |
|
Dostarczanie wiedzy na temat osób i instytucji świadczących pomoc w trudnych sytuacjach. |
pedagog szkolny, wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
|
Pogadanka dotycząca prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci, cyberprzemoc. |
pedagog szkolny wychowawcy |
luty lub maj |
|
Bezpieczne ferie. Prelekcje, pogadanki, udział w konkursach tematycznych. |
wychowawcy |
Styczeń |
|
Pierwsza pomoc: nauka ogólnej oceny stanu poszkodowanego, podstawowe sposoby udzielania pomocy, kształtowanie postawy odpowiedzialności za ludzkie życie. |
wszyscy nauczyciele, pielęgniarka szkolna |
cały rok szkolny |
|
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym lekcje tematyczne, konkurs, Konkurs wiedzy pożarniczej, Karta rowerowa |
Krystyna Stelmach |
III 2023 |
|
Obchody Światowego Dnia Zdrowia Konkursy i akcje promujące zdrowy styl życia |
Monika Dereń Turek zespół ds. promocji zdrowia, wychowawcy klas |
IV 2023 |
Obszar |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Terminy |
Kultura– wartości, normy, wzory zachowań , kształtowanie obywatelskich i patriotycznych postaw
|
Zapoznanie uczniów z misją, celami szkoły zawartymi w Statucie Szkoły i ich właściwą interpretacją. Zapoznanie uczniów i ich rodziców z Planem Wychowawczo-Profilaktycznym Szkoły, WZO. |
Pedagog, wychowawcy |
wrzesień 2022 |
Opracowanie klasowego Kodeksu Zachowania. -Propagowanie wartości poprzez ukazywanie pozytywnych autorytetów, np. patrona szkoły, pełnienie ról klasowych, szkolnych, np. przewodniczący klasy, szkoły, dyżury. |
wychowawca klas |
wrzesień |
|
Zajęcia w Muzeum w Stalowej Woli wystawy czasowe wyjazdy do kina Helios w Stalowej Woli Nauka właściwego odbioru dóbr sztuki i kultury. Udział w apelach okolicznościowych. Wyjazd do kina „Raport Pileckiego” – cele: kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez aktywny odbiór sztuki filmowej Realizacja projektu – wywiady ze świadkami historycznych wydarzeń |
wychowawcy nauczyciele pedagog polonista nauczyciel historii |
Wg harmonogramu kwiecień 2004 |
|
Udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych plastycznych, recytatorskich itp. Szkolny konkurs piosenki patriotycznej i legionowej, przegląd piosenek o tematyce zdrowotnej, konkurs piosenki angielskiej. Powiatowy Przegląd Zespołów Teatralnych i piosenki „O Gęsie Pióro” Jan Paweł II - Patron szkoły, wzór do naśladowania" – konkurs dla klas IV – VIII. Wyjazd do Markowej na mszę św. beatyfikacyjną rodziny Ulmów |
Nauczyciele wychowawcy Dorota Nieznalska |
Cały rok szkolny wg. Planu 8 września 2023 |
|
Odwiedzanie miejsc pamięci narodowej, grobów. Obchody rocznic i świąt państwowych. |
wychowawcy |
październik- listopad, maj 2020 r. |
|
Organizowanie lekcji wychowawczych poświęconych zainteresowaniom uczniów, prezentacje uczniów, np. ulubionej książki, moje hobby |
wychowawcy |
Cały rok szkolny |
|
Pogadanka z rodzicami „ Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny” Spotkania z rodzicami i katechetą Ankieta dla uczniów nt diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży w kontekście sytuacji rodzinnej |
Nauczyciel religii, WDŻ |
wrzesień wrzesień (kl. V, VI), luty ( kl. IV, VII) |
VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) Obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) Analizę dokumentacji,
3) Przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) Rozmowy z rodzicami,
5) Wymianę spostrzeżeń w zespołach nauczycieli,
6) Analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Ustalenia końcowe.
- Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły.
- Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.
- Za realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele zadeklarowani, bądź zaproponowani przez Dyrektora Szkoły.
- Program Wychowawczo-Profilaktyczny Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej jest otwarty, może być modyfikowany w trakcie realizacji.
- W każdym roku szkolnym we wrześniu zostanie uaktualniony Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły w oparciu o wnioski z realizacji i bieżącą diagnozę potrzeb. Do Programu będzie dołączany Kalendarz działań zaplanowanych na dany rok szkolny w formie odrębnego załącznika.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej w dniu 2 października 2023 roku.
Rejestr zmian