Przedmiotowe zasady oceniania
techniki
- Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności określone programem nauczania.
- Wymagania edukacyjne z przedmiotu przedstawiane są uczniom i rodzicom na początku każdego roku szkolnego.
- Ocenie podlegają następujące formy aktywności ucznia:
Ø Praktyczne:
prace techniczne, gromadzenie materiałów i informacji na dany temat, praca w grupie, prowadzenie zeszytu przedmiotowego
Ø Wypowiedzi ustne:
odpowiedź na pytania, udział w dyskusji, prezentacja pracy własnej lub grupy
Ø Wypowiedzi pisemne:
rozwiązywanie zadań technicznych, sporządzanie notatki na dany temat, kartkówki, sprawdziany
KRYTERIA OCENIANIA POSZCZEGÓLNYCH FORM AKTYWNOŚCI
I. ODPOWIEDZI USTNE
Uczeń na każdej lekcji powinien mieć opanowane wiadomości, obejmujące treści trzech
ostatnich lekcji.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach
edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów
nauczania zajęć technicznych.
- samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia; interesuje się
najnowszymi osiągnięciami nauki i techniki
- jest kreatywny, oryginalnie rozwiązuje problemy; wykorzystuje wiadomości do
rozwiązywania w sposób nietypowy, problemów praktycznych i teoretycznych,
- nie powiela cudzych poglądów, potrafi krytycznie ustosunkować się do rzeczywistości; jego
wypowiedzi ustne cechują się dojrzałością myślenia, świadczą o systematycznym pogłębianiu
zdobytej wiedzy.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował niemal pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach
edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów
nauczania zajęć technicznych uwzględniających tę podstawę
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami; rozwiązuje samodzielnie problemy
teoretyczne i praktyczne ujęte podstawą programową i programem nauczania; potrafi
zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach
edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów
nauczania zajęć technicznych uwzględniających tę podstawę;
- poprawnie stosuje wiadomości; jego umiejętności pozwalają na samodzielne rozwiązywanie
typowych zadań teoretycznych.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w wystarczającym zakresie wiadomości i umiejętności określone w
wymaganiach edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w
szkole programów nauczania techniki/zajęć technicznych uwzględniających t. podstawę;
- z pomoc. nauczyciela poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności przy rozwiązywaniu
typowych zadań i problemów teoretycznych.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowanych wiadomościach i umiejętnościach określonych w wymaganiach
edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów
nauczania zajęć technicznych uwzględniających tę podstawę;
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne o niewielkim stopniu
trudności.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach edukacyjnych
wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania
zajęć technicznych uwzględniających tę podstawę
- nie rozwiązuje problemów i zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności, nawet
pod kierunkiem nauczyciela.
„Plusy” w ocenach cząstkowych stosuje się w wypadku przekroczenia przez ucznia
kryteriów wyznaczonych dla danej oceny.
„ Minusy” w ocenach cząstkowych stosuje się w przypadku drobnych, nie mających
merytorycznego znaczenia uchybień.
II. PRACE PISEMNE ( kartkówki, sprawdziany, testy)
1. Kartkówki - obejmują treści trzech ostatnich lekcji, są traktowane jako pisemna
odpowiedź ucznia. Kartkówki nie są zapowiadane wcześniej przez nauczyciela, bowiem
uczeń jest zobowiązany być zawsze przygotowany z trzech ostatnich lekcji. Ocena
z kartkówki jest ostateczna.
2. Sprawdziany - obejmują treści więcej niż trzech ostatnich lekcji, zazwyczaj obejmują
zagadnienia danego działu. Sprawdziany są zapowiadane przez nauczyciela i poprzedzone
lekcją utrwalającą wiadomości objęte sprawdzianem. Uczeń, który otrzymał ocenę
niedostateczną może ją poprawić w okresie dwóch tygodni od daty oddania sprawdzianu.
Uczeń może poprawić z pracy klasowej lub sprawdzianu tylko ocenę niedostateczną, ale liczą
się obie oceny. Z poprawy uczeń może otrzymać oceny w skali od 1 do 6.
3. Testy - sprawdzają umiejętności ucznia zgodne ze standardami egzaminacyjnymi. Są formą
pisemną, nie zapowiadaną wcześniej przez nauczyciela. Ocena z testu jest ostateczna.
Prace pisemne nauczyciel ocenia w okresie dwóch tygodni i następnie przedstawia uczniowi.
Prace pozostają w dokumentacji nauczyciela przedmiotu. Na wniosek ucznia lub jego
rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione prace pisemne są udostępnione
uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
Punkty uzyskane ze sprawdzianów (testów) przeliczane są na oceny wg następującej skali:
Ø 100% + zadania dodatkowe celujący
Ø 90% - 100 % bardzo dobry
Ø 89 % - 75 % dobry
Ø 74% - 50 % dostateczny
Ø 49 % - 31 % dopuszczający
Ø 30 % - 0 % niedostateczny
III. PRAKTYCZNA DZIAŁALNOŚĆ
(prace wytwórcze, ćwiczenia praktyczne)
Oceniając prace wytwórcze nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.
Kryteria oceny prac wytwórczych:
* Zgodność z projektem, przestrzeganie kolejnych etapów wykonania pracy
* Stopień samodzielności pracy
* Oryginalność rozwiązań
* Wkład pracy ucznia
* Estetyka wykonania
* Przestrzeganie przepisów bhp podczas wykonywania pracy
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- rozwiązuje samodzielnie problemy praktyczne, potrafi zastosować posiadaną wiedzę
do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- wykorzystuje wiadomości do rozwiązywania w sposób nietypowy, problemów
praktycznych,
- proponuje ciekawe rozwiązania techniczne w trakcie wykonywanych zadań, projektów
i ćwiczeń praktycznych,
- jego prace wytwórcze nie budzą zastrzeżeń.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
– zadania praktyczne realizuje prawidłowo, bardzo dobrze posługuje się zdobytymi
wiadomościami i umiejętnościami,
–posiada pełną wiedzę merytoryczną, którą wykorzystuje przy wykonywaniu zadań
wytwórczych
– samodzielnie wykonuje zadania i ćwiczenia o wyższym stopniu trudności
– jego prace spełniają wszystkie kryteria podane przez nauczyciela
- terminowo wywiązuje się ze wszystkich zadań
- poprawnie wykorzystuje do pracy dokumentację techniczną oraz poznane operacje
technologiczne.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania praktyczne, dobrze posługuje się zdobytymi
wiadomościami i umiejętnościami,
– dba o ukończenie zadań wytwórczych na zaplanowanym przez nauczyciela etapie oraz
w wyznaczonym terminie,
- w dużym zakresie poznał i opanował umiejętności technologiczne związane z poznaną
technologią
- korzysta z dokumentacji technicznej, ale zdarzają się drobne uchybienia w estetyce
wykonania prac praktycznych .
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- z pomocą nauczyciela poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności podczas realizacji
zadań wytwórczych,
- niedokładnie i mało estetycznie wykonuje zadania wytwórcze
- przedstawia dokumentację rysunkowo-technologiczną, ale z błędami lub niestaranną, ma
trudności z czytaniem dokumentacji technicznej
- opanował w wystarczającym zakresie operacje technologiczne związane z poznawaną
technologią
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w wiedzy i umiejętnościach z zakresu operacji technologicznych, które jednak nie
przekreślają możliwości wykonywania prac wytwórczych,
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania praktyczne o elementarnym stopniu
trudności,
- zadania zlecone przez nauczyciela wykonuje z opóźnieniem.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności z zakresu operacji technologicznych, co
uniemożliwia jemu wykonywanie zadań wytwórczych,
- pod kierunkiem nauczyciela, nie potrafi zrealizować zadań wytwórczych o niewielkim
(elementarnym) stopniu trudności
„Plusy” w ocenach cząstkowych stosuje się w wypadku przekroczenia przez ucznia
kryteriów wyznaczonych dla danej oceny.
„ Minusy” w ocenach cząstkowych stosuje się w przypadku drobnych, nie mających
merytorycznego znaczenia uchybień.
*. Jeśli uczeń nie zdąży na lekcji, może pracę wykończyć w domu i przedstawić ją do oceny w terminie do dwóch tygodni. Jeśli tego nie uczyni otrzymuje ocenę niedostateczną.
* Nauczyciel ma prawo do wyznaczenia dodatkowego kryterium dla określonej pracy
szczegółowej: wówczas informuje o tym uczniów, wyjaśniając skutecznie cel pracy.
Jest to forma umowy ustnej nauczyciela z klasą.
*Uczeń nieobecny (usprawiedliwiony) w szkole, w trakcie realizacji zadania praktycznego jest zwolniony z jego realizacji. Uczeń, który nie wykona. pracy praktycznej z powodu braku
przygotowania do zajęć lub nieusprawiedliwionej nieobecności w szkole, jest zobowiązany
zaliczyć zadanie praktyczne w formie ustalonej z nauczycielem w wyznaczonym terminie.
IV. AKTYWNOŚĆ UCZNIA NA LEKCJI
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który podczas lekcji w sposób kreatywny i przemyślany, nie powielając cudzych poglądów posługuje się zdobytymi wiadomościami.
Potrafi krytycznie ustosunkować się do omawianego zagadnienia.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który podczas lekcji sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami.
Uczniowie słabsi, którzy nie potrafią się samodzielnie wypowiadać i czekają na pomoc nauczyciela otrzymują .+".
Plus otrzymuje uczeń, który odpowiadając z treści bieżącej lekcji wykazuje znajomość zagadnienia przy niewielkiej pomocy nauczyciela. Plusy nauczyciel odnotowuje w zeszycie wspomagającym jego pracę, a w dzienniku lekcyjnym zapisuje obowiązujące oceny.
5 plusów – ocena celująca
4 plusy - ocena bardzo dobra
3 plusy plusy - ocena dobra
Nagradzanie ucznia plusami ma na celu zachęcenie go do aktywnego udziału w lekcji.
Uczeń, który biernie uczestniczy w lekcji, nie uważa i rozprasza uwagę innym, zapytany nie zna odpowiedzi, otrzymuje „”-".
Minusy nauczyciel odnotowuje w zeszycie wspomagającym
jego pracę, a w dzienniku lekcyjnym zapisuje obowiązujące oceny.
3 minusy - ocena niedostateczna
V. WARSZTAT PRACY UCZNIA
(zeszyt, przybory, dodatkowe materiały potrzebne do realizacji tematu lekcji)
Trzykrotny brak przygotowania do lekcji w zakresie jednego z elementów warsztatu pracy ucznia jest równoznaczny z oceną niedostateczną. Brak przygotowania do lekcji, nauczyciel odnotowuje w zeszycie wspomagającym jego pracę, a w dzienniku lekcyjnym zapisuje obowiązującą ocenę.
*O potrzebnych do zajęć materiałach i przyborach, które będą wykorzystywane do zajęć technicznych w ciągu roku nauczyciel informuje uczniów podczas pierwszej lekcji.
*Z tygodniowym wyprzedzeniem informuje o materiałach potrzebnych do kolejnych zajęć.
VI. OCENA Z ZESZYTU PRZEDMIOTOWEGO/ ZESZYTU ĆWICZEŃ
Kryteria oceny zeszytu:
* kompletność i systematyczność prowadzenia notatek
* poprawność merytoryczna
* czytelność i estetyka
Ocena celująca
- rysunki i pismo techniczne zgodne z normami
- pełne, przejrzyste notatki,
- zadania wykonane bez błędów rzeczowych,
- notatki nie zawierają rażących błędów ortograficznych.
Ocena bardzo dobra
- pełne, przejrzyste notatki,
- zadania wykonane bez błędów rzeczowych,
- notatki nie zawierają rażących błędów ortograficznych,
- zeszyt prowadzony starannie i estetycznie.
Ocena dobra
- pojedyncze braki w notatkach,
- notatki przejrzyste i czytelne,
- notatki nie zawierają rażących błędów ortograficznych,
- zeszyt prowadzony estetycznie.
Ocena dostateczna
- brak zapisu trzech lekcji lub zadań
- notatki mniej czytelne,
- w zapisie lekcji występuje dużo błędów ortograficznych,
- zeszyt mniej estetyczny.
Ocena dopuszczająca
- brak zapisu więcej niż trzech lekcji,
- brak wielu zadań, w części lub całości,
- zapis lekcji nieczytelny, nieestetyczny,
- dużo błędów ortograficznych.
Ocena niedostateczna
- w zeszycie notatki z lekcji są fragmentaryczne lub nie ma ich wcale,
- zapis lekcji nieczytelny i wysoce niestaranny
- brak zadań lub jeśli są to tylko ślady.
VII. ZADANIA DOMOWE
1. bieżące — utrwalające lub przygotowujące do opracowania nowej lekcji,
2. długoterminowe — stanowiące pracę nad projektem tematycznym.
Kryteria oceny zadania domowego:
* zawartość rzeczowa
* poprawność merytoryczna
* estetyka wykonania
* stopień samodzielności
Ocena bardzo dobra
- zadanie właściwie wykonane,
- bez błędów merytorycznych,
- zapis czytelny.
Ocena dobra
- zadanie zawiera niepełne informacje,
występują drobne braki,
- zapis mniej czytelny.
Ocena dostateczna
- zadanie zawiera informacje nie wiążące się w logiczną całość,
- zapis niewłaściwy.
Ocena dopuszczająca
- próba podjęcia wykonania zadania ,
liczne błędy,
- zapis niewłaściwy.
Ocena niedostateczna
- brak zadania domowego.
VIII. KRYTERIA OCENY ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ
1. Ocenę śródroczną (roczną) wystawia nauczyciel najpóźniej tydzień przed terminem klasyfikacji śródrocznej ( rocznej ).
O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją.
O ocenie niedostatecznej semestralnej lub rocznej uczeń informowany jest ustnie, jego rodzice ( opiekunowie) w formie pisemnej. Za pisemne poinformowanie rodziców ( opiekunów) odpowiada wychowawca.
Oceny semestralne i roczne wystawiane są na podstawie wszystkich ocen cząstkowych.
Przy ustalaniu oceny końcowej wszystkie formy aktywności mają takie samo znaczenie.
Warunki uzyskania oceny celującej.
Ocenę celującą może uzyskać uczeń, który spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą i zrealizował 3 spośród podanych warunków:
Ø Brał udział w szkolnych i poza szkolnych konkursach.
Ø Przygotowywał dodatkowe informacje na zajęcia.
Ø Pomagał w przygotowaniu dekoracji do uroczystości szkolnych
Ø Opracował pracę projektową w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej
Ø Prowadzi własną działalność twórczą
Informowanie o ocenach
· Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.
· Każda ocena jest jawna i wystawiana według ustalonych kryteriów.
Inne postanowienia
· Uczeń ma prawo być nie przygotowany do lekcji bez podania przyczyny jeden raz w semestrze, o ile zgłosi ten fakt przed lekcją, Nauczyciel odnotowuje w dzienniku ten fakt litera „N”.
· W przypadku wystąpienia poważnych przyczyn losowych, które przeszkodziły w przygotowaniu się ucznia do lekcji, nie ponosi on żadnych konsekwencji, jeżeli są one potwierdzone pisemnie lub ustnie przez rodzica ( opiekuna ) przed lekcją.
· Za odmowę pracy na lekcji ( nie wykonywanie poleceń nauczyciela) uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną.
· Za udział w konkursach uczeń może otrzymać ocenę cząstkową 6.