Wychowanie fizyczne

 

       PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Cele edukacyjne:

  1. Wspieranie  wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
  2. Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej uczniów.
  3. Uświadamianie uczniom konieczności dbania o własne zdrowie.
  4. Wdrażanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej.
  5. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych.
  6. Praktykowanie zachowań prozdrowotnych.

Zadania szkoły:

  1. Stymulowanie i umożliwianie uczniom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażania własnych przeżyć w zabawach, grach, tańcach.
  2. Tworzenie warunków do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
  3. Zapoznawanie uczniów z podstawowymi formami rekreacji, turystyki oraz z podstawowymi zasadami uprawiania wybranych przez uczniów dyscyplin sportowych.
  4. Doskonalenie oceny postawy ciała i poziomu sprawności ucznia wraz z monitorowaniem rozwoju psychomotorycznego.

Przedmiot oceny:

1.Podstawą oceny jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

Ocena klasyfikacyjna z wychowania fizycznego wystawiana jest dwa razy w roku:

  • pierwszy okres
  • koniec roku szkolnego

Uczeń może być nieklasyfikowany, jeżeli  brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. Nauczyciel na początku roku szkolnego przekazuje informację uczniom ,rodzicom lub prawnym opiekunom o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania wiedzy i umiejętności.

Strój gimnastyczny wymagany na zajęciach wychowania fizycznego:

-biała koszulka sportowa,  krótkie spodenki lub długie ,dresy

- obuwie do wyboru: typu: „ trampki, tenisówki.

Wymagany jest czysty i schludny strój sportowy. Każdorazowo należy zmienić strój po zajęciach..

2.Kryteria i zasady szczegółowe oceniania i klasyfikowania.

Ocenę końcową z wychowania fizycznego uczeń otrzymuje na podstawie oceny cząstkowej

w następujących działaniach:

Postawa; ocenie podlega:

  • Przestrzeganie przez ucznia zasad bezpieczeństwa korzystania z obiektów i sprzętu sportowego.
  • Poszanowanie własnego ciała i odpowiedzialność za bezpieczeństwo współćwiczącego.
  • Umiejętność panowania nad emocjami związanymi z wynikiem gier i przebiegiem spotkań.
  • Umiejętność współpracy z partnerem i stosunek do przeciwnika.
  • Kontrolowaniu przez ucznia własnych negatywnych i pozytywnych zachowań,
  • Przestrzeganiu przez ucznia zasad fair play.
  • Pomocy słabszym  uczniom.

Aktywność; ocenie podlega:

  • Zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie się do zajęć.
  • Frekwencja,
  • Aktywność ucznia  na  zajęciach lekcyjnych  (indywidualna i zespołowa).
  • Pozalekcyjna działalność ucznia na rzecz sportu i rekreacji. 
  • Wysiłek ucznia w nabywaniu umiejętności i podnoszenie sprawności fizycznej.

Umiejętność; ocenie podlega:

  • Umiejętność wykonywania zadań ruchowych zgodnie z programem nauczania,
  • Umiejętność organizowania, przeprowadzania i sędziowania elementów zajęć,
  • Umiejętność poszanowania zasad kulturalnego kibica i zawodnika.

Umiejętności oceniane są poprzez wykonanie określonych zadań ruchowych oraz obserwację ucznia w trakcie wykonywania ćwiczeń i gry szkolnej.
Ocenie podlegają umiejętności z minimum dwóch wybranych zagadnień głównych znajdujących się w programie nauczania.
W ciągu półrocza przeprowadzonych będzie nie mniej niż 3 sprawdziany określające umiejętności ruchowe.

Sprawność fizyczna; ocenie podlega:

  • Postęp w opanowaniu umiejętności zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami ucznia.
  • Osiągnięte wyniki w sportach wymiernych , dokładność wykonania zadań i poziom  zdobytej wiedzy.
  • Dbałość o kondycję i prawidłową postawę,
  • Samokontrola i samoocena sprawności.

Wiadomości; ocenie podlegają:

  • Wiadomości związane z zasadami funkcjonowania organizmu, czynnym wypoczynkiem, kształtowaniem i oceną sprawności oraz zdrowia, regeneracji sił po wysiłku fizycznym,
  • Wiadomości na temat wykorzystania przyborów, przyrządów oraz bazy sportowej
  • Wiadomości dotyczące organizowania i elementów sędziowania zawodów sportowych, przeprowadzania rozgrzewki, inwencja w organizowaniu gier i zabaw.

3.Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych i sportowych.

Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:

  • sprawdzian umiejętności technicznych z danej dyscypliny,
  • zadania kontrolno-oceniające,
  • samodzielnie prowadzone ćwiczenia kształtujące  (rozgrzewka)
  • samodzielnie przeprowadzony fragment układu tanecznego
  • obserwacja ucznia,
  • elementy sędziowania sędziowanie.

Sposoby sprawdzania osiągnięć  sportowych:

  • test sprawności fizycznej,
  • próby czynnościowe,
  • formy współzawodnictwa,
  • tory przeszkód,
  • zawody sportowe.  

4.Elementy składające się na ocenę:

  • sprawdziany umiejętności technicznych i wiadomości teoretycznych,
  • samodzielnie przeprowadzone ćwiczenia kształtujące (rozgrzewka)
  • umiejętność i wiadomości ucznia podczas lekcji wyraża się znakiem „+”, lub„-‘’,
    uczeń za trzy „+” otrzymuje ocenę „bdb”, za trzy „-‘’ ocenę „ndst”,
  • inne elementy oceny:
    • uczeń ma prawo być nie przygotowanym do lekcji (brak stroju do ćwiczeń), dwa razy w semestrze przy trzecim wystawia się  ocenę niedostateczną)
    • uczeń zwolniony lub nieobecny na sprawdzianie w rubryce ma odpowiedni zapis „zw” lub „-‘’.
      Istnieje możliwość zaliczenia sprawdzianu w innym terminie, jednak nie dłuższym niż dwa tygodnie i powinno to wynikać z inicjatywy ucznia.,
    • przy 100% obecności i ćwiczeniu na zajęciach, uczeń otrzymuje ocenę cząstkową „celującą”,
    • reprezentowanie szkoły w zawodach również jest premiowane wysoką oceną.
    • uczeń może poprawić każdą ocenę ze sprawdzianu tylko raz i  w ciągu dwóch tygodni po sprawdzianie.

5.Skala ocen:

Uczeń swoją postawą społeczną i stosunkiem do przedmiotu nie budzi  żadnych zastrzeżeń. Jest zdyscyplinowany,  koleżeński, prezentuje bardzo wysoki stopień kultury osobistej.

  • Reprezentuje twórczą postawą oraz zna i stosuje zasady: kulturalnego kibicowania, fair-play

jest aktywny podczas lekcji bardzo chętnie i z zaangażowaniem wykonuje polecenia nauczyciela, a także samodzielnie doskonali swoje umiejętności i sprawność koordynacyjno-ruchową.

  • Prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia, szanuje i dba o szkolny sprzęt sportowy.
  • Aktywnie i systematycznie bierze udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowo-rekreacyjnych, godnie reprezentuje szkołę w  miejskich i rejonowych zawodach  sportowych.
  • Umie godnie ponosić porażki i wyciąga wnioski z osiągniętych sukcesów, systematycznie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych o charakterze sportowo rekreacyjnym.
  • ocena bardzo dobra:

  • Uczeń całkowicie opanował zadania z poziomu rozszerzonego ,bardzo starannie i sumiennie wykonuje samodzielnie  ćwiczenia, polecenia i zadania.
  • Prezentuje duże zaangażowanie na lekcji, służy innym pomocą  i szanuje sprzęt sportowy
  • Jest dobrze przygotowany do zajęć, stara się prowadzić sportowy i higieniczny tryb życia
  • Systematycznie doskonali sprawność motoryczną i osiąga duże postępy w osobistym

usprawnieniu.

  • Czynnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych o charakterze sportowo rekreacyjnym
  • ocena dobra:

  • Uczeń bez większych zarzutów wywiązuje się z obowiązków przy pomocy nauczyciela
  • Osiąga postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości na poziomie podstawowym
  • Wysokie są staranność i sumienność w wykonywaniu zadań i zaangażowanie w przebieg lekcji.
  • Stara się panować nad emocjami i przestrzegać zasad współzawodnictwa sportowego.
  • Posiada prawidłowe nawyki higieniczno-zdrowotne
  • ocena dostateczna:

  • Uczeń prezentuje słaby poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej poniżej wymagań przewidzianych programem nauczania.
  • Nie wykazuje się aktywnością podczas lekcji, niechętnie wykonuje polecenia nauczyciela, nie wykazuje starań w kierunku samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności i sprawności fizycznej  jest mało zdyscyplinowany, jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu budzą zastrzeżenia.
  • Ma niski poziom staranności i sumienności w wykonywaniu zadań, nie uczestniczy w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowych.
  •   ocena dopuszczająca:

  •    Uczeń prezentuje bardzo niski poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno- kondycyjnej w dużo niższym zakresie niż przewiduje to program nauczania.
  •    Nie wykazuje się aktywnością podczas lekcji, z dużym oporem wykonuje polecenia  nauczyciela,  
  •   Nie dostrzega potrzeby samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności i sprawności fizycznej.
  •    Jego postawa  społeczna i stosunek do przedmiotu budzi wiele zastrzeżeń, jest niezdyscyplinowany, wykazuje duże braki prawidłowych nawyków higieniczno-zdrowotnych, bardzo często nie ma  właściwego stroju sportowego.
  •     Nie zna przepisów gier sportowych i nie potrafi pomóc przy organizacji zawodów  sportowych  nie uczestniczy w żadnych dodatkowych formach aktywności ruchowej, nie  dba o sprzęt  sportowy.

  • ocena niedostateczna:

  •    Uczeń prezentuje poziom umiejętności i sprawności fizycznej  uniemożliwiający realizację  programu nauczania.
  •    Wykazuje szczególnie lekceważący stosunek do obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu, nie bierze czynnego udziału w lekcji swoim zachowaniem dezorganizuje  pracę, stwarzając niebezpieczeństwo dla innych i siebie
  •    Notorycznie jest nieprzygotowany do zajęć, niszczy sprzęt sportowy.
  •    Prowadzi niehigieniczny i niesportowy tryb życia.
  •     Nie zna zasad gier, zabaw, kulturalnego kibicowania, całkowicie nie panuje nad emocjami.
  • Czynniki dodatkowe - podwyższające ocenę semestralną lub końcową:
  • Reprezentowanie szkoły w zawodach międzyszkolnych,
  •    Systematyczny udział w  sportowo-rekreacyjnych zajęciach pozalekcyjnych.
  •    Działalność na rzecz sportu i rekreacji
  •     Postawa sportowa.
  •    Czynniki dodatkowe - obniżające ocenę semestralną lub końcową:

  •    Brak stroju sportowego na lekcji wychowania fizycznego.
  •    Brak kultury osobistej i zasad moralnych.

6.T           Tryb zwalniania z przedmiotu:

            W uzasadnionych przypadkach uczeń może zostać zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.

            Decyzję o zwolnieniu czasowym ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną albo inną poradnie specjalistyczną.

            Na podstawie opinii lekarza lub poradni specjalistycznej uczeń może być zwolniony z wykonywania niektórych ćwiczeń, ale w pozostałych ćwiczeniach do których nie ma żadnych przeciwwskazań  bierze czynny udział.

            W przypadku zwolnień z zajęć wychowania fizycznego ( całorocznego lub półrocznego) w dokumentacji zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, dotyczy to szczególnych przypadków.
 

Poprawiono: 06 październik 2019
Odsłony: 1555